Velkommen

Den første tid i Børnehuset Ørslev

Vi er altid glade for at se nye ansigter her i børnehuset Ørslev, og noget af det første der sker, er at I modtager et velkomstbrev og en velkomstfolder. Efterfølgende vil vi gerne have besøg af jeres barn og jer, og her vil vi sammen gennemgå jeres barns behov, udveksle relevante informationer og aftale indkøring. Vi viser vores dejlige hus frem, I får hilst på personalet og ser den stue I bliver tilknyttet.

At skulle starte i et børnehus, kan være overvældende. Der er nye ansigter, voksne og børn som man ikke har set før, og der er mange nye ting man skal kende at lære, både som barn, men også som forældre, så det er vigtigt at I spørger løs, hvis der er det mindste.

Vi vil på de næste sider komme med en masse praktisk og vigtig information således at som familie ved nogle af de vigtige ting der er ved at starte i børnehuset Ørslev.

Børnehuset Ørslev er en kommunal daginstitution under Ringsted kommune.

Børnehuset Ørslev består af en vuggestuegruppe og en børnehavegruppe

I børnehuset Ørslev er en god start på dagen er tit afgørende for resten. Vi kender det selv, - det med at komme ud af døren i god tid og helst med en god mavefornemmelse. Det gør det altså bare noget nemmere at komme igennem køen på motorvejen på vej til job, eller vige pladsen med et smil på læben, for den ældre gangbesværede, der med stok og indkøbsnet, spejder efter en sikker siddeplads.

Ikke alle morgener forløber lige let. Det kan nogle gange gøre det svært at skulle sige ”vi ses senere” til sit barn. Ligeledes kan det samme være svært for dit barn, men da vores erfaring med trøst primært ligger i børnehøjde, ved vi, at det oftest går hurtigt over og pludselig er leg en realitet. Men du er altid velkommen til at ringe og høre hvordan det går med dit barn - det er helt naturligt og helt okay

Dagligdagen

Dagens overordnet rytme i børnehuset. De yngste har ofte deres egen rytme og kan sove flere gange om dagen, mens børnehaven er lige mere præcise. Nedenstående er ca. tidspunkter og et eksempel på, hvordan en dag kan se ud.

Kl. 6.30: Børnehuset åbner, og 2 medarbejdere møder ind. Der bliver taget imod de første børn og morgenmaden gøres klar. Vi opholder os i vuggestuen/ alrummet frem til ca. kl. 8.00

Kl. 7.30: Morgenmaden ryddes væk.

Kl. 8.00:åbnes børnehaven

Kl. 9.00: Børnene spiser formiddagsfrugt.

Derefter går vi i gang med dagens aktiviteter ude eller inde.

Kl. 11.00: Børnene spiser frokost

Kl. 11.30: Vi begynder at skifte vuggestuebørnene inden de puttes. Vi putter de børn,

der skal sove i krybberummet, løbende.

Børnehaven begynder så småt at gå i garderoben og få tøj og ud på legepladsen. De som skal sove gøres klar og kommer i vuggestuen.

Kl. 12.00: Vi putter de børn, som skal sove inde. Personalet skal afvikle pauser, og dem der er mødt tidligt har fri.

Børnehaven er på legepladsen

Kl. 13.45: vuggestuebørnene begynder så småt at stå op igen. De får en ren ble og går på stuen.

Børnehavebørnene begynder så småt, at gå ind hvis frugten skal spises inde ellers gå de kun ind og vasker fingre og tager frugten med ud og spiser på legepladsen.

Kl. 14.00 – 14.30: Børnene spiser frugt inde el ude. Der bliver serveret vand.  Derefter er der er leg på stuen eller på legepladsen.

Kl. 16.00-17.00: Samles vuggestuen og børnehaven i den ene af enderne el. på legepladsen.

Kl. 17.00:kl.16.00(fredage) Lukker børnehuset Ørslev og personalet går hjem.

Øvrige fakta

Åbningstid: 6.30-17.00 (mandag-torsdag) 6.30-16.00(fredag)

Lukkedage: Kan findes på www.ringsted.dk

På nogle af de pågældende lukkedage vil der være nød åben i en af de øvrige kommunale institutioner, der kommer nærmere information op til hver lukkedag fra institutionen.

Velkomstfolder ørslev..pdf

Shape Created with Sketch.